In september vorig jaar publiceerde de politie in Nederland cijfers over het aantal dodelijke ongevallen met e-bikes. Daaruit bleek dat het bij  90 percent van de ongevallen met elektrische fietsen om fietsers gaat die ouder zijn dan 60. Dat is natuurlijk een heel moeilijk te interpreteren cijfer, want het zijn ook vooral oudere mensen die deze fietsen aankopen. Dat betekent dat je niet kan vergelijken met het aantal ongevallen met gewone fietsen bijvoorbeeld, waar de verdeling volgens leeftijd veel ruimer verspreid ligt.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-fietsen/

In ieder geval is het een feit dat een hogere snelheid meer kans geeft op ongevallen met ernstige gevolgen en dodelijke afloop. Een fietser draagt meestal veel minder beschermende kleding dan iemand op een motorfiets. Een fietshelm kan alvast een minimum aan bescherming bieden voor fietsers die vaak in het drukke stadsverkeer onderweg zijn. Een helm kan het verschil maken tussen een bezoek aan het ziekenhuis voor een gebroken arm of voor een schedelbreuk. Daarbij is de kans op een ongeval niet verminderd, maar de gevolgen zijn alvast een heel stuk minder zwaar. Wat we ook niet mogen vergeten is dat naarmate we ouder worden, ons lichaam zich ook minder goed herstelt.

Uitgeicht: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/

Verder is het gebruik van een elektrische fiets niet automatisch veel gevaarlijker dan het gebruik van een gewone fiets. Hoe ouder we worden, hoe minder vlot we bewegen en hoe trager we reageren op gevaar. Misschien zijn niet alle oudere mensen zich daar even bewust van. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om zichzelf te overschatten. Er is echter ook veel onderscheid tussen mensen onderling. Een 60-plusser die zijn of haar leven lang gesport heeft en steeds geconcentreerd met de fiets onderweg is, is waarschijnlijk minder gevaarlijk op de weg dan een twintiger die bijna nooit fietst en het grootste deel van zijn of haar tijd voor de televisie doorbrengt.